Uitstroomprofielen en leerroutes
Het speciaal basisonderwijs (sbo) kent vijf leerroutes, uitstroomprofielen. Voor elke leerling wordt een ontwikkelingsperspectief vastgesteld dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school met passende ondersteuning mogelijk. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.
Voorbereid op de toekomst
Onze school heeft deze leerroutes met uitstroomprofielen:
- Leerroute 3: beschutte arbeid
- Leerroute 4: arbeid
- Leerroute 5: arbeid of entree-opleiding
- Leerroute 6: vervolgonderwijs
- Leerroute 7: vervolgonderwijs
Kan uw zoon of dochter in het reguliere onderwijs de ondersteuning krijgen die nodig is? Dan kan hij of zij tussentijds overstappen.
Verschillende leerroutes
Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we bijvoorbeeld naar IQ, intensiviteit van ondersteuningsbehoeften sociaal-emotionele ontwikkeling en schoolse vaardigheden. Daarbij houden wij rekening met de individuele bevorderende en belemmerende factoren van de leerling.
Schooladvies
- Het schooladvies komt tot stand op basis van het OPP. Hierin wordt, vanaf het moment dat een leerling op SAM start, binnen 6 weken een eerste uitspraak gedaan over de te verwachten vorm van voortgezet onderwijs. Dit gebeurt op grond van de aangeleverde gegevens van de vorige school, gegevens van ouders, indien bekend toets/ test-gegevens en een eerste indruk van de nieuwe leerkracht.
- Alle jaren wordt er gekeken of we nog op de lijn van de verwachting werken. Als het nodig is wordt het perspectief aangepast.
- In groep 7 bepaalt de intern begeleider samen met orthopedagoog en de groepsleerkracht of de leerling meedoet aan het IQ-onderzoek van A-vision. Dit is voor leerlingen met uitstroom praktijkonderwijs en voor de twijfelgevallen praktijkonderwijs/vmbo. Wordt het uitstroomniveau vmbo basisberoepsgerichte leerweg of hoger? Dan is een IQ-onderzoek niet noodzakelijk.
- In groep 8 worden de leerlingen dan nogmaals met de leraar, intern begeleider en orthopedagoog besproken om tot een uiteindelijk schooladvies te komen. Soms gebeurt dat in overleg met de ouders of in overleg met de voltallige Commissie voor de Begeleiding. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er te veel twijfels zijn, wordt er nog een extra advies ingewonnen bij het samenwerkingsverband VO.
- Het advies dat wij geven baseren we op toetsresultaten, maar vooral ook op werkhouding, motivatie, leerbaarheid en persoonlijke kenmerken van de leerling. De leerling zijn beschermende en belemmerende factoren. In februari maken de meeste kinderen de doorstroomtoets. De resultaten van deze toets én het advies van school bepalen samen het definitieve eindadvies wat afgestemd wordt met de ouders en het kind. Het doel is om de leerling op de best passende plek in het voortgezet onderwijs te laten doorontwikkelen tot een zelfredzame burger in de maatschappij.
Onderwijsprogramma
Leerlingen worden op basis van hun leeftijd ingedeeld in combinatiegroepen. Daarbij houden we zoveel mogelijk rekening met de sociaalemotionele ontwikkeling en de onderwijsbehoeften. Binnen de groepen zijn er op alle vakgebieden verschillende niveaus. We geven speciale aandacht aan lezen.
De groepen 4 tot en met 8 zijn niet alleen ingedeeld op leeftijd, maar ook op het niveau van rekenen. Vakken zoals taal, lezen en spelling geven we zoveel mogelijk groepsdoorbroken. Zo kunnen we de leerstof goed laten aansluiten bij de mogelijkheden van het kind. Ook kan de leerkracht veel hulp en ondersteuning bieden. We brengen maximale ordening en maximaal overzicht in het cognitieve en sociaal-emotioneel leren van elke leerling. Dit doen we met korte, duidelijke en overzichtelijke taken, herhaling, zelfstandig werken en het stimuleren van de leerlingen.
Onderbouw
In de onderbouw (1-4) richten we ons vooral op het ontwikkelen van een gezonde basishouding en actieve leerhouding. We zorgen voor een veilige en belangstellende omgeving. Kinderen kunnen al spelend hun nieuwsgierigheid gebruiken om zelfvertrouwen te ontwikkelen en vaardigheden op te doen. Daarbij maken ze keuzes op basis van motivatie. De activiteiten in de onderbouw hebben o.a. te maken met de voorwaardelijke vaardigheden. Zelfredzaamheid is daar een belangrijk onderdeel van. Daarnaast wordt uiteraard gestart met het aanvankelijk leesproces.
Bovenbouw
In de bovenbouw (5-8) werken we vooral aan het voort- gezet taal- en rekenonderwijs. Daarnaast komen alle vakken aan bod, die ook op een reguliere basisschool worden gegeven. Dit zijn bijvoorbeeld Engels, wereldoriëntatie en techniek. Ook bevorderen we actief het burgerschap en de sociale integratie van onze leerlingen.
Verkeersexamen
Groep 8 doet mee aan het landelijk schriftelijk verkeersexamen. Het praktijkgedeelte zetten we zelf op. Dit is een ander examen en andere route. Wij hebben hiervoor gekozen, omdat onze leerlingen vaak niet uit Doetinchem komen.
ICT
Wij integreren ICT binnen diverse vakgebieden. We zien een toename van gebruik van Chromebooks in de klas.